E-Handel

E-handel under julen

Att vi handlar mer under december än resten av året är kanske föga förvånande. En ny utveckling är dock att även näthandeln ökar markant under december månad. En rapport från Postnord visade att svenskarna handlade julklappar via e-handel för ungefär 1,1 miljarder kronor från den 1 december fram till den 25 december år 2014. Det var en ökning med 10 procent jämfört med 2013, och allt tyder på att den ökningen bara kommer att fortsätta öka. Inför julhandeln 2015 tror 65 procent av e-handelsföretagen att de kommer att slå försäljningsrekord, och man förväntar sig en sammanlagd omsättning av julhandeln på nätet på 4,3 miljarder kronor.gift-444520_1280

Den konstanta ökningen kan bero på att allt fler e-handelsföretag väljer att uppmärksamma dagar som Black Friday, och köra kampanjer i samband med dem – var femte webbutik kommer att göra det år 2015, vilket är tre gånger så många som julen 2014. År 2015 kommer också varannan webbutik att använda särskild julskyltning, något som också bidrar till ökad julklappsförsäljning.

Det är en bra idé från e-butikernas sida att vara ute i god tid med julskyltningen, eftersom näthandlarnas konsumtion skiljer sig från de traditionella shopparnas. Den vanliga julhandeln når sin topp den 23 december, dagen före julafton; det är då de traditionella butikerna har som högst omsättning i december. Allt tyder dock på att näthandlarna är mer förutseende, och handlar sina julklappar i tid, då näthandeln har som störst omsättning i december redan den 10 dagen i månaden. Då handlade vi svenskar för 25 procent mer än vi gör under månadens övriga dagar. Till viss del beror detta naturligtvis på att näthandlare är beroende av att julklapparna hinner levereras i tid till julafton.

Många klagar under julen på konsumtionshysterin och att vi handlar allt mer. En bra lösning för att minska konsumtionen men ändå kunna ge julklappar är att leta efter begagnade saker på Allaanonnser.nu. Då kan du njuta av alla fördelar som kommer med e-handel (som att slippa trängseln, kunna bestämma dig i lugn och ro och hämta upp varorna på en plats nära dig), men också av vetskapen om att du inte har konsumerat nyproducerade produkter.