E-Handel

E-handeln på stark frammarsch

Enbart under det första halvåret år 2013 växte e-handeln i Sverige med 19 procent, enligt en konjunkturprognos från branschorganisationen HUI Research. Alltfler svenska detaljhandelsföretag satsar på affärer på nätet, genom distribution i multikanaler, med både fysiska butiker och e-handel.

Det var under 2012 som e-handeln kom att bli allt mer naturlig del av hela detaljhandeln.

Fler branscher ökar sin marknadsnärvaro
Sportbranschen hade en uppgång med 31 procent för andra kvartalet, följd av hemelektronik som växte med 21 procent. Skor växte med tio procent medan böcker gick upp med blygsamma fem procent.

Hemelektronikbranschens tillväxt på nätet kan förklaras med att nätet är transparent och att det är lätt för konsumenterna att jämföra priser.kappahl-shop-online_new_large

HUI Research bedömer att nya branscher kommer att etablera sig och öka sin närvaro på den svenska e-handelsmarknaden.

Leksaksbranschen förväntas växa på nätet liksom skönhetsprodukter som redan idag har en stor omsättning. HUI spår att försäljningen tar fart ytterligare framöver. Även barnartiklar och accessoarer ökar.

Handla från hemmets vrå
Konsumenterna uppskattar att handla från hemmet. Det är bekvämt, det är lätt med prisjämförelser av en och samma vara på nätet. Man slipper dessutom trängas med andra. Inte minst så sparar man tid.

En annan förklaring är att e-handeln ökar är att konsumenterna nu har lärt sig att man verkligen kan lita på att e-handlare levererar.

För affärsinnehavare av fysiska butiker innebär konsumenternas förändrade köpmönster, en rejäl utmaning. En utmaning som består i att ge sina kunder en positiv köpupplevelse så att kunderna verkligen väljer att handla i deras fysiska butik.

Prognosticerad utveckling
Under år 2012 omsatte e-handeln 31,6 miljarder, vilket innebar att e-handeln växte med 14 procent. Det visade visade den e-barometer som presenterades av Svensk Distanshandel, Posten och HUI Research. Resultatet påvisade så den snabbaste tillväxten sedan 2008. Den övriga detaljhandeln hade ett trögt år under samma period.   

Enligt HUI: s prognos för år 2013 kommer e-handeln i Sverige att omsätta mer än hela 37 miljarder kronor.

I en internationell jämförelse står e-handeln för cirka 10 procent i Storbritannien. Tillväxten i Danmark var19 procent perspektiv ligger dock Sverige inte längst fram vad gäller e-handel.

I Sverige har e-handeln en sexprocentig andel, varför potentialen för fortsatt ökning i Sverige är fortsatt stark.