E-Handel

Returnera varor

Det blir allt vanligare att handla på nätet och det är inte så konstigt. Fördelarna är flera. Priset, oftast har e-handeln lägre priser, detta då de har mindre omkostnader än en fysisk butik som kräver både annan typ av lokaler och mer personal. Större utbud, då e-butikerna har mindre omkostnader kan de lägga mer resurser på sitt utbud. Hemleverans, fördelen att få varan levererad hem är förstås ett plus. Öppettiderna, sedan förstås bekvämligheten i att kunna sitta hemma i lugn och ro, vid den tidpunkt som passar och titta igenom de olika e-leverantörernas utbud innan man till slut bestämmer sig för vilken eller vilka varor man vill köpa.

Vad händer om jag blir missnöjd med köpet

Många konsumenter oroar sig dock och frågar vad händer om jag är missnöjd med varan jag köpt hos en e-handlare? Det lugnande svaret är att Du har samma rätt som i en vanlig butik när du handlar på nätet av svenska företag. Till och med större rätt. Du har alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans. Tiden för din ångerrätt räknas från den dag du tar emot varan. Om du köper en tjänst börjar ångerrätten räknas från den dag du ingår avtalet. Ångerrätten gäller dock inte alltid. Vid till exempel köp av resa eller en specialtillverkad produkt gäller den inte.

Läs försäljningsvillkoren innan du handlar

För att förvissa dig om vad som gäller för just den e-handlare du valt att handla hos, bör du dock alltid kontrollera vilka regler e-företaget har för retur av produkter. Alla e-handelsföretag har en skyldighet att informera om ångerrätten. Där hittar du normalt också vad som gäller om du vill returnera varan. En del företag står för returkostnaden, andra inte. Det kan, beroende av produkten, även finnas speciella krav på hur den skall förpackas och så vidare. Informationen om retur och ångerrätt hittar du vanligtvis under rubriken försäljningspolicy eller något liknande. Som kund hos svenska e-handlare kan du alltid känna dig trygg och säker vid ditt köp.